onsdag 2 oktober 2013

rasism

Senaste veckan har jag varit upptagen med att skriva min hemtenta i moment 1 i etnologi a. En fråga handlar bl.a. om rasism och jag tycker det är intressant. Frågan bygger på boken "Fallet Nogger black" som min lärare har skrivit om hela de här ståhejjet med nogger black glassen sommaren 2005 (?). Varför det togs emot som pinsamt att dess reklam uppfattades som rasistiskt av centrum mot rasism, och varför detta fick så otroligt arga och negativa inlägg, artiklar osv. Man skulle ta tag i "riktig rasism" osv. Sen också att när man skämtade om rasism, eller att glassreklamen skulle va rasistisk, passade man ofta på att kasta in lite sexism och gärna vapen och våld också. Hur kommer det sig? Och varför har den dominerande massan tankar om "riktig rasism" som något annat än vad det egentligen är? Att få bort rasism innan dessa tankar har ändrats och människor förstår vad och varför rasism finns, kommer det gå att få bort. Men så länge folk fortsätter avfärda sådana saker med att de borda jobba mot "riktig rasism" istället kommer det aldrig gå att nå fram till den dominerande massan. Då kommer alltid det rasistiska ligga kvar och gro. Efter tentan kan jag förklara mer ingående var som anses vara "riktig rasism" enligt den dominerande massan och vad JAG anser vara rasism. annars - läs boken. Det är Oscar Pripp som skrivit den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar