måndag 2 september 2013

Etnologi?

Idag hade jag min första lektion i etnologi. Kan bli intressant, kan suga.

Jag går ett program som heter Kulturentreprenör och där väljer man en huvudinriktning. Jag valde då förra året Konstvetenskap och ska läsa upp till C, och jag har redan läst a+b. Sedan har man ett år då man väljer till ämnen, t.ex. ett annat kulturämne (då etnologi är rekommenderat då det går bra ihop med konst och ger bra grund om man ska jobba inom t.ex. museum och annat kulturrelaterat), och ofta också något som har med ekonomi, reklam eller kommunikation att göra (för att man ska kunna t.ex. ha lite kött på benen om man ska va med och driva ett företag). Sedan efter dessa 2 år ska man då ha lite verktygskurser som det kallas, alltså oftast kortare kurser på 7,5hp eller mindre inom mera specialämnen eller så. Också får man ha praktik vilket är super om man vill lyckas få ett jobb inom kultur, så man får ett litet namn i branschen och några stjärnor i cvt. Därefter tänker jag läsa konstvetenskap C till sist, för att få så mycket kunskap som möjligt innan mördarterminen kommer (hatar att skriva uppsats, suger på det, har typ aldrig gjort det innan min b-uppsats i våras osvosvosv)...

Men nu var de så att jag valde etnologi främst för att dom rekommenderar det på programmet och mina två programkompisar skulle välja det. Jag hade mycket annat i funderingarna, men främst Antikens kultur och samhällsliv, men också idéhistoria, litteraturhistoria eller typ religionsvetenskap.
Anledning till att jag svackar vad det gäller etnologin är för att jag också så gärna vill läsa Antikens kultur och samhällsliv, men jag borde också läsa typ media kommunikation för att kunna trivas bra i ett företag. Tiden räcker ej till. Men om jag nu byter till Antikens kultur och samhällsliv, så SUGER det? Ännu värre än etnologi (som kanske inte alls kommer suga sen, bara gör det just nu), då kommer jag ju bryta ihop. Och jag borde verkligen verkligen bestämma mig idag nu när alla börjar.

Men jag har iaf en "given" plats när jag söker både etnologi och antikens kultur och samhällsliv genom mitt program, så de borde ju inte vara superkrångligt att byta iaf. elläääääää

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar